Yrkeshøyskolen

Yrkeshøyskolen
Vi utdanner mennesker Norge trenger

onsdag 25. mars 2015

Yrkeshøyskolen Øst – et innovativt utviklingsprosjekt for høyere yrkesfaglig utdanning

Rett før jul fremla Fagskoleutvalget forslag til en omfattende reform for fagskolesektoren (NOU 2014:14). Det foreslås et nytt statlig finansieringssystem, organisering i større enheter, mer robuste fagmiljøer, institusjonsakkreditering og en rekke andre tiltak som skal gi fagskolesektoren et kvalitetsløft. Eierskapet til de offentlige fagskolene foreslås overført fra fylkeskommunene til staten. Fagskolene har i dag en lite synlig rolle innenfor høyere utdanning og utvalgsleder Jan Grund skriver i sin kronikk i Aftenposten 15.12.2014 at fagskolene må frem fra skyggenes dal.

Økt behov for personell med yrkesfaglig utdanning
I framtida vil det være behov for flere fagarbeidere og flere med fagskoleutdanning (kilde prognoser SSB, NHOs kompetansebarometer). I tillegg sier OECD at vi har for mange lange utdanningsløp og bør prioritere kortere og mer yrkesrettede utdanningstilbud.

Fagskolene har selv visjoner
Fagskolene på Østlandet har selv visjoner for høyere yrkesfaglig utdanning som de ønsker å kunne realisere gjennom forprosjektet ”Yrkeshøyskolen Øst”.  Prosjektet er initiert av fagskolene selv og inngår som en del av Østlandssamarbeidet. Fylkeskommunene har stilt seg positive til forprosjektet og har til sammen bevilget 1,3 mill.kr til dette.

Vår fremtidsvisjon er å kunne etablere en ny type høyere yrkesfaglig og praksisrelatert utdanning i Norge som tilbyr den type kompetanse som ulike næringer og bransjer trenger for å kunne videreutvikle seg og være internasjonalt konkurransedyktig.
Yrkesfaglig utdanning må få en mer sentral plass i det norske utdanningssystemet og bli betraktet som likeverdig med akademisk utdanning.

Prosjektets formål
Prosjektmålet for ”Yrkeshøyskolen Øst” er å utvikle et nytt høyere utdanningstilbud som skal være etterspurt av næringslivet og som i tillegg gir godkjent bachelor-grad og overgangsmuligheter til høyskole- og universitetssektoren.
I tillegg skal mulighetene for at ”Yrkeshøyskolen Øst” kan bli et samarbeidsorgan mellom de samarbeidende fagskolene på Østlandet utredes.

Byggenæringene etterspør et nytt høyere utdanningstilbud
Samarbeidsprogrammet Bygg 21 har utarbeidet nasjonale strategier for å bedre byggenæringens innovasjonsevne, heve næringens kompetanse og evne til formidling av kunnskap og erfaringer.  Å øke fagskolenes anseelse og utvikle ledere med fagarbeiderbakgrunn er et av tiltakene i kompetansestrategien. Dette viser at yrkesfaglig utdanning har særegne kvaliteter som verdsettes i byggenæringene (og annet næringsliv), men som dessverre neglisjeres i dagens utdanningssystem.    
For å vurdere og konkretisere byggenæringens kompetansebehov relatert til teknisk fagskoleutdanning, har vi etablert en næringslivsgruppe som består av representanter fra Bygg 21, bransjeorganisasjonene EBA (bygg og anlegg), NRL (rørleggerne), NELFO (El og IT) og arbeidstakerorganisasjonene Fellesforbundet og El & IT forbundet.   
På grunnlag av denne bestillingen fra næringslivet skal den nye bachelor-utdanningen skreddersys til den kompetansen som byggenæringene trenger for å utvikle fremtidens byggenæringer.
Vi ønsker at den nye yrkeshøyskolen og fagskolene på Østlandet skal ha en aktiv rolle som kompetanseutvikler og samarbeidspartner for byggenæringene. 
Byggenæringens nye kompetansekrav krever en lengre yrkesfaglig utdanning enn dagens fagskolelov gir anledning til (maksimalt 2 år).

Et mer helhetlig perspektiv på yrkesutdanningen
Fagskolene tilbyr høyere yrkesfaglig utdanning til de som har fagbrev fra før.  De som har tatt utdanning på de tekniske fagskolene er etterspurt i næringslivet og får interessante og godt betalte stillinger i næringslivet. Det er også en økende tendens til at stadig flere ønsker videre utdanning.
Dagens mangelfulle overgangsmuligheter fra fagskole til høyskole- og universitetssektoren gjør at fagskolen kan oppfattes som en blindvei. Dette begrenser de tekniske fagskolenes attraktivitet som utdanningsvalg i langt større grad enn mange synes å tro. Mangelfulle muligheter til å kunne ta høyere utdanning bidrar også til at mange elever på ungdomsskolen som har interesse for praktiske yrkesfag, velger det bort på grunn av mangelfulle muligheter til høyere utdanning.

Viktig å informere om prosjektet vårt
Prosjektet vårt var i en oppstartsfase da fagskoleutvalget var i ferd med å sluttføre sin innstilling i fjor høst. Våre ideer og tanker kom for sent til å kunne bli omtalt i NOU-rapporten.  
Skal vi kunne lykkes med å etablere en ny yrkeshøyskole slik vi ønsker, er vi avhengig av positiv respons fra næringslivet og hos utdanningsmyndighetene.
Vi håper at det blir lagt opp til et fleksibelt og utviklingsorientert nytt system for høyere yrkesfaglig utdanning som har fokus på næringslivets behov og konkurransedyktighet (et klart verdiskapingsperspektiv).

NOU rapport 2014:14 er velskrevet, lærerik og interessant lesning for alle som er opptatt av kompetanseutvikling og utdanningsspørsmål. Den er nå sendt ut til høring.  



------------------------                                                 -----------------------------------


fredag 13. mars 2015

onsdag 11. mars 2015

Sømløst fra fagbrev til doktorgrad


En satsing på utdanning som retter seg mot tverrfaglig teknologisk forståelse, ledelsesfag og ikke minst kommunikasjon, vil gi Norge mye av den arbeidskraften vitrenger framover, skriver rektor ved Fagskolen Telemark, Jens Chr. Thysted, i denne kronikken.
Les mer

Forprosjekt «Yrkeshøyskolen Øst»

Østfold fagskole inviterer til lunsjmøte om framtidig lederutdanning for byggenæringen. Formålet er å utvikle og etablere et nytt høyere yrkesfaglig utdanningstilbud i Norge.

Les mer

Deltagerliste seminar i Åsgårdstrand 12 -13.mars 2015





Østfold Fagskole
Ketil Solbakke, rektor
Heidi Gamlesanne, utdanningsleder tekniske studier (faglærer bygg)

Fagskolen Oslo Akershus
Ingeborg Nordang, rektor
Magne Amundsen, prosjektgruppen
Jan Erik- Martinsen, byggfag
Tor Ekmark, elektro

Fagskolen Innlandet
Ivar Lien, rektor
Per Erik Løvholm, elektro
Atle Solbakken, bygg

Fagskolen Tinius Olsen
Finn Simensen, rektor
Tommy Hvidsten, elektro
Roar Martinsen, bygg.

Fagskolen Vestfold
Ola Småkasin, rektor
Jan Erik Lie, elektro

Fagskolen Telemark
Jens Christian Thysted, rektor
Pål Nagell Kyrkjebø, bygg
Hans Ole Dyrseth (dag 2)

Eksterne deltagere
Ole Larmerud, Rørentreprenørene Norge
Thomas Norland, Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (deltar dag 2)
Svein Harald Larsen, NELFO?
Thormod Hansen, EBA Vestfold, Buskerud og Telemark
Egil Aadne, NELFO Vestfold
Jørn Forbord, Bygg 21
Per-Erik Jevne, Byggenæringens forlag (deltar dag 1)
Malin Vangsnes, ONF - organisasjon for norske fagskolestudenter. (kommer torsdag kveld)


Prosjektleder Sigurd Kokkersvold

Byggenæringenes kompetansebehov

.

Prosjektnotat 3.mars 2015

1.     Bakgrunn  

De offentlige fagskolene på Østlandet har igangsatt forprosjektet ”Yrkeshøyskolen Øst”. Prosjektets hovedmål er å utvikle og etablere et nytt høyere yrkesfaglig utdanningstilbud i Norge som er etterspurt i næringslivet og som i tillegg gir godkjent bachelor-grad. 

Kontakter med bedrifter i byggenæringen viser at det er behov for et nytt utdanningstilbud i Norge innen operativ byggeledelse. Byggenæringene rekrutterer mange byggeledere fra fagskolene i dag og det er ønskelig at det nye utdanningstilbudet kan tilbys som etterutdanning (påbygging til dagens fagskoleutdanning) og som heltidsstudium på dagtid. 

Representanter fra byggenæringen er blitt invitert til å delta i en arbeidsgruppe for å foreta en vurdering og konkretisering av byggenæringenes fremtidige kompetansebehov. Arbeidsgruppen har bestått av representanter fra samarbeidsprogrammet Bygg 21, Rørentreprenørene Norge, Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg, NELFO, Fellesforbundet og El & IT Forbundet.

2.  Samarbeidsprogrammet Bygg 21

Bygg 21 er et langsiktig og bredt anlagt samarbeidsprogram mellom byggenæringen, statlige myndigheter og andre sentrale aktører for å utvikle en kunnskapsbasert byggenæring og øke kompetansen og gjennomføringsevnen i alle ledd av næringen.

Byggenæringene og fagskolene

Byggenæringene er preget av den norske modellen for ledelse og samarbeid der involvering og medarbeidermedvirkning står sentralt.
Å øke fagskolenes anseelse og utvikle ledere med fagarbeiderbakgrunn er et av tiltakene i kompetansestrategien. Videre skal Bygg 21 utrede mulighetene for å øke fagskolenes anseelse.

Byggenæringens utfordringer

1.     Produktivitetsutviklingen synes å være for lav
2.     Bygg og byggeprosesser preges av for mange kvalitetsavvik, feil og mangler
3.     Næringen preges av for mange oppsplittede innkjøp og lav bestillerkompetanse
4.     Næringen har for lav innovasjonstakt
5.     Deler av næringen preges av for mye uetisk praksis (svart arbeid)
6.     Produksjonsprosesser preges av svak samhandling
7.     Byggeprosessen preges av for mange forsinkende og fordyrende reguleringer, regler og forskrifter

Satsingsområder i strategi for utdanning og kompetanse

Satsingsområder bygg
1.     Styrke forretningsmessig prosjektforståelse og samhandling i verdikjeden
2.     Mer systematisk etter- og videreutdanning
3.     Øke andelen medarbeidere med fagutdanning
4.     Øke tilgang på relevante spesialister

Satsingsområder byggeprosess
1.     God bestiller og kundekompetanse gjennom hele verdikjeden
2.     God kompetanse i ledelse og organisering av byggeprosessen
3.     God kompetanse på digitalisering og bruk av BIM
4.     Kompetanseutvikling (etter- og videreutdanning) for aktørene i byggeprosessen

Relevansen i utdanningene skal sikres gjennom bredt samarbeid og samordning mellom myndighetene, næringen og utdanningsinstitusjonene.

Kilde: ”Sammen bygger vi fremtiden – en strategi for en konkurransedyktig bygg- og eiendomsnæring” Bygg 21.

3. Hvilke kompetanseområder skal den nye utdanningen fokusere på?

Byggenæringene ønsker som nevnt ovenfor å utvikle ledere med fagarbeiderbakgrunn.
Dagens 2 årige fagskoleutdanningstilbud bygger på fagbrev og er utviklet i et nært samarbeid med byggenæringene.
Byggenæringene står i dag overfor mange utfordringer og det stilles økte kompetansekrav på mange områder.  Arbeidsgruppen har vurdert hva som er mest relevant for den nye utdanningen som fagskolene på Østlandet skal tilby gjennom ”Yrkeshøyskolen Øst”.

3.1 Entrepriseformer og kontrakter

1.     Utførelsesentrepriser - Byggherre ansvarlig
2.     Totalentrepriser - entreprenøren ansvarlig
3.     Samspillkontrakter – både byggherre og entreprenør ansvarlig (forutsetter åpenhet)
Det er viktig at studentene får god kunnskap om de ulike entrepriseformene og kontraktene og forstår hvordan byggeprosjektene bør organiseres.

Totalentrepriser
Det blir mer vanlig med 2-deling av entrepriser;
-        En for bygg og anleggsarbeider
-        En for tekniske installasjoner (rør, vvs og elektro)

3.2 Ulike ledelsesoppgaver i byggeprosjekter

Bygg 21 har skissert 3 ulike ledelses- og kompetanseområder for større byggeprosjekter:


1.Prosjektleder


2.Prosjekterings-leder

3.Byggeleder


Prosjekteringsleder:
Arkitekt /Siv.ing
Relasjonssterk
Oppfølging kunder,
   leietaker/kjøper
Systematisk og strukturert
Kreativ og resultatorientert
Målbevisst og handlingsorientert

Byggeleder:
Ing. / siv.ing / fagskole
Erfaring fra prosjekter
Erfaring fra entrepriseform
Operative lederegenskaper
Gode IT-kunnskaper



Behov for nytt høyere yrkesfaglig utdanningstilbud

Prosjekteringsleder:
Siv.ing /økonom
Norsk, engelsk
Spille alle gode
Initiativrik og entusiastisk
Målfokus og resultat
Åpen, ydmyk og helhet
                                                                                                          

Arbeidsgruppen anbefaler at utviklingen av det nye høyere yrkesfaglige utdanningstilbudet konsentreres om byggelederrollen, det vil si operativ byggeledelse.
I tillegg til byggelederen omfatter dette nødvendige stabsfunksjoner (spesialister) som planlegging, dokumentasjon, kvalitetssikring, HMS, BIM etc.

3.3 Byggeleders oppgaver

Rollen og oppgavene vil variere med entrepriseformen og de øvrige aktørers mandater.
Byggeledelse er et administrativt oppdrag med hovedvekt på ledelse, styring og kvalitetssikring av utførende entreprenører og leverandører. I utførelsesentrepriser er byggeleder byggherrens representant på anleggsplassen og fungerer som bindeleddet mellom byggherreorganisasjonen og entreprenørene. Oppgaven er å sikre at resultatet blir i henhold til de forutsetninger som er avtalt for prosjektet. Byggelederens ytelser må tilpasses det enkelte prosjekt og den enkelte byggherres ønsker og behov. Typiske oppgaver som byggeleder har er å utarbeide administrative rutiner i byggesaken, styre økonomi og fremdrift, kontrollere teknisk og håndverksmessig utførelse, samt gjennomføre overtakelse og sluttoppgjør med entreprenørene.

1. Prosjektøkonomi
Utarbeidelse av økonomiske prognoser og oversikter, inklusive regelmessig rapportering av prosjektets økonomiske situasjon.
Herunder også kontroll og attestasjon av entreprenørenes fakturaer og fakturagrunnlag og endringsoppfølging.
Gjennomføring og kontroll av sluttoppgjør.

2. Kontraktsoppfølging
Kontraktjuridisk kompetanse og håndtering av løpende kontraktsforhold.
Håndtering av endringsordrer, tilleggsbestillinger etc.
Mottak og vurdering av entreprenørenes løpende rapportering.
Gjennomføring av møter med entreprenører og leverandører
Påse at kontrollerende (KUT) av utførelsen i henhold til PBL blir ivaretatt.

3. Tid/fremdrift
Påse at det utarbeides koordinerende fremdriftsplaner (entrepriseavhengig).
Følge opp entreprenørens fremdriftsplaner og rapportere avvik.
Vurdere fremdriftskonsekvenser ved endringer og avvik.
Fremskaffe byggherrebeslutninger i rett tid.

4. Verifikasjon og kontroll
Kontroll av at entreprenørers kvalitetsplaner, kontrollplaner, HMS-planer.
Kontroll av at internkontrollforskriftene følges.
Kontroll av avviksrapportering og behandling av avvik.
Kontroll av entreprenørenes overholdelse av lover, forskrifter og regelverk samt kontraktens bestemmelser.

5. Byggeplassoppfølging
Byggeplassrapportering inkl. føring av dagbok.
Påse at rollen som HMS-koordinator i utførelsesfasen blir ivaretatt.
Deltakelse i vernerunder som byggherrens sikkerhetsombud eller koordinator for HMS i utførelsesfasen.
Gjennomføre stikkprøver og utførelseskontroller.
Innkalle til og lede overtakelsesbefaringer/-forretning, garantibefaringer.

6. Annet
Gjennomføre byggbarhetsvurderinger av tegninger.
Dokumentstyring, informasjonsstyring

3. Kompetansekrav byggeledelse

Basert på det som er beskrevet foran om Bygg 21’s strategier for å utvikle fremtidens byggenæringer og anbefalingen om at den nye høyere yrkesfaglige utdanningen bør fokusere på den operative byggelederrollen, har arbeidsgruppen definert følgende kompetansekrav:

·       Prosjektøkonomi (kalkulasjonsmetoder, prosjektregnskap etc.)
·       Kontraktsforståelse (inklusiv hovedprinsipper i avtalerett)
·       Økt helhetsforståelse for byggeprosessen fra a til å.
·       Økt tverrfaglig forståelse og kompetanse
·       Organisasjon og ledelse (inkl. operativ byggeledelse og teamledelse)
·       Prosjektstyring og prosjektledelse
·       Flerfaglig kommunikasjon, samhandling og samarbeid
·       BIM kompetanse (verktøy for samhandling)
·       Lean-metoden tilpasset byggenæringen
·       Bestillerkompetanse
·       Kvalitetsstyring og dokumentasjon
·       HMS /SHA (sikkerhet, helse, arbeidsmiljø)
·       Dokumentasjon, drift og vedlikehold
·       FoU med vekt på utviklingskompetanse (FoU-prosjekter og ”best practice”)
·       Etikk - god kompetanse på arbeidslivets lover og regelverk og metoder for å forebygge, avdekke og bekjempe arbeidslivskriminalitet
·       Miljøvennlig bygg og byggeprosess (BREEAM miljøklassifisering)

Det anbefales at ovennevnte kompetansekrav fra byggenæringene legges til grunn for senere utarbeidelse av modulbaserte fagplaner (emner) og læringsutbyttebeskrivelser for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Med generell kompetanse menes å kunne anvende og ta i bruk kunnskaper og ferdigheter.


4. Forslag til struktur og moduloppbygging KEM bachelor

Ole Harald Larmerud har utarbeidet forslag til modulbasert oppbygging av det nye studiet:

BIM/ DAK er navet i opplæringen:
Uforming, byggkonstruksjon, byggeprosessen, prosjektdokumenter, sanitær, VA, energi (varme, kjøling, klima), industrianlegg, brannslokkingsanlegg, avviksbehandling og dokumentasjoner
Yrkesrettet realfag:
Matematikk og fysikk relateres til den praktiske nytten de har for KEM-fag(ene) gjennom realistiske oppgaver.
Fagrettet kommunikasjon:
Norsk og engelsk relatert til rapporter, utredninger, beskrivelser, referater, instrukser og dokumentasjoner
LØM
Etter mesterordningen + faglig kalkulasjon
Valgfag
Velges innenfor KEM – området
Elektro og automasjon
Inkl

Det forutsettes at det blir utarbeidet en tilsvarende skisse til moduloppbygging for bygg og anlegg.

Arbeidsgruppen anbefaler at dette forslaget tas med som et godt innspill i den videre utvikling av fagplaner.
Arbeidsgruppens mandat var å konkretisere byggenæringens kompetansekrav slik det er gjort på foregående side (kapittel 3).  Således går dette forslaget lengre enn mandatet.


I forbindelse med senere utarbeidelse av fagplanenes innhold vil arbeidsgruppen spesielt påpeke følgende:

·       Etikk.
Etiske problemstillinger bør integreres i undervisningen i aktuelle fag som ledelse, arbeidslivets lover og regelverk, prosjektoppgaver etc. Forskrift om informasjons- og påseplikt og innsynsrett bør inngå som obligatorisk del av undervisningen.
Det bør være et sentralt mål å forebygge, avdekke og bekjempe arbeidslivskriminalitet. Holdningsskapende arbeid med gode eksempler fra praksis bør tillegges vekt i undervisningen.  

·       Obligatorisk praksis som del av utdanningen
Obligatorisk praksis ute i bedriftene bør innarbeides i fagplanene for studiet.  
For yrkesfaglig utdanning er det spesielt viktig at dagsaktuelle problemstillinger og utviklingsoppgaver i bedriftene inngår som del av utdanningen.
Hvordan dette skal skje bør drøftes med arbeidsgiver – og arbeidstakerorganisasjoner på et senere tidspunkt i prosjektarbeidet.  

·       Påbygging fra fagskole
Det er svært viktig at overgangsordninger til bachelor-studiet ved Yrkeshøyskolen for de som har fagskoleutdanning fra før, blir godt ivaretatt ved utarbeidelse av fagplaner (design) som legges til grunn for søknad til NOKUT om en nytt 3 årig yrkesfaglig høyskolestudium på bachelor-nivå (Yrkeshøyskolen).
Det bør være et mål at studietiden ved påbygging fra fagskole ikke skal være lengre enn 3 ½ år. ( 2 + maks 1 ½ år)

·       Teamledelse
Teambasert ledelse i byggeprosjekter og samarbeidskompetanse bør vies sentral plass i ledelsesopplæringen. Videre bør opplæring og bevisstgjøring i den norske modellen for ledelse og samarbeid fokuseres, der involvering av faglig dyktige, initiativrike og selvstendige fagarbeidere er sentralt.

·       Inntakskrav
Som inntakskrav anbefales at det fastsettes krav om et bestemt antall praksisår etter fagbrev.
Ved å ha anslagsvis 2 -3 års praksis etter fagbrev vil studentene ha lært gjennom praksis på forhånd og ha bedre forutsetninger for videre læring. Krav om praksisår etter fagbrev vil sette inntakskravet noe høyere enn dagens fagskoleutdanning.


5. Anbefalinger fra arbeidsgruppen

Arbeidsgruppen anbefaler følgende;

1.     Dette prosjektnotatet
·       At kompetansekravene til uteksaminerte kandidater slik de er formulert i kapittel 3 på side 5 inngår som en foreløpig bestilling fra byggenæringene til prosjektet.
·       Dette notats øvrige innhold bør inngå som supplerende informasjon når det senere skal utarbeides fagplaner og læringsutbyttebeskrivelser.   

2.     I det videre arbeid med utarbeidelse av fagplaner
·        Forslaget til moduloppbygging av studiet i kapittel 4 på side 6 bør være et godt innspill i det videre prosjektarbeidet
·       At det utarbeides læringsutbyttebeskrivelser (overordet og for hvert emne)

3.     Når det er utarbeidet konkrete forslag til fagplaner 
·       At det gjennomføres en bedriftsundersøkelse i samarbeid med byggenæringene hvor bedriftene inviteres til å komme med synspunkter på fagplanenes innhold og relevans for bedriftenes kompetansebehov.
·       At undersøkelsen også omfatter en kartlegging av bedriftenes behov for rekruttering av personell med den nye utdanningen, etterutdanningsbehov, muligheter mht obligatorisk praksis osv.
·       På bakgrunn av tilbakemeldingene fra bedriftsundersøkelsen bør fagplanene justeres før de inngår som endelig søknadsgrunnlag til NOKUT

Arbeidsgruppen for vurdering av byggenæringens kompetansebehov har hatt følgende medlemmer

Jørn Forbord, Bygg 21
Ole Harald Larmerud, Rørentreprenørene Norge   
Oddgeir Tobiassen, Rørentreprenørene Norge
Thomas Norland, Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg
Svein Harald Larsen, NELFO
Vegar Grøslie Wennesland, Fellesforbundet
Are Solli, El & IT Forbundet

3.mars 2015

Sigurd Kokkersvold, prosjektleder Yrkeshøyskolen Øst.

Program seminar i Åsgårdstrand 12 -13.mars 2015

        
Torsdag 12.mars
Tema før lunsj: 
Fagskolene fremtid og prosjekt Yrkeshøyskolen
10.00               Oppstart og seminarets formål v/prosjektleder
10.05               Bakgrunn for igangsetting av forprosjekt Yrkeshøyskolen
v/prosjektansvarlig rektor Jens Christian Thysted, Fagskolen Telemark
10.20               Orientering om prosjektstatus v/prosjektleder
10.45               Spørsmål og kommentarer
11.00               Kaffepause
11. 15              Orientering om fagskoleutvalgets innstilling (NOU 2014:14)
v/ utvalgsmedlem rektor Ivar Lien, Fagskolen Innlandet
                        Hva vil dette kunne bety for fagskolene? v/rektorene    
                   
12.00               Lunsj
                   
Tema torsdag ettermiddag: Byggenæringenes kompetansebehov
13.00               Om samarbeidsprogrammet Bygg 21 og hvilke kompetanseområder den nye
                        utdanningen bør fokusere på.   v/Jørn Forbord, Bygg 21
13.30               Byggenæringens kompetansekrav
-        Orientering ved arbeidsgruppens medlemmer (NELFO, NRL, EBA, El &IT forbundet, Fellesforbundet)
14.00               Orientering om FLIBA – prosjektet v/ Per-Erik Jevne, Byggenæringens Forlag
(FLIBA - Framtidens ledere i bygg- og anleggsbransjen)
14.30               Kaffepause
15.00               Gruppearbeid
17.00 - 18.00  Oppsummering i plenum
19.00               Middag


Program seminar Åsgårdstrand fredag 13.mars
Tema fredag 13.mars: 
Fagplaner for det nye yrkesbachelor -studiet
8.30     Kort oppsummering fra dag 1 og planen for dag 2 v/prosjektleder
8. 40    Forslag til struktur og moduloppbygging KEM bachelor v/ Ole Harald Larmerud, NRL
            Spørsmål og kommentarer
9.30     Kaffepause
9.45     Gruppearbeid Fagplaner
11.15   Oppsummering gruppearbeid
       
11.45   Kaffepause
12.00   Hvordan bør prosessen videre legges opp mht utarbeidelse av fagplaner ?
13.00   Lunsj
14.00 Avreise
Sigurd Kokkersvold


Invitasjon til seminar i Åsgårdstrand

Vi inviterer deg til seminar om prosjekt Yrkeshøyskolen på Thon Hotel Åsgårdstrand
torsdag 12. og fredag 13.mars.

Seminaret starter kl 10.00 på torsdagen og avsluttes etter lunsj på fredagen (ca 14.00)

Fram til lunsj den første dagen (torsdag) vil det bli informert om prosjektet og hvilken rolle vi ser for oss at Yrkeshøyskolen skal kunne få i fremtidens tekniske fagskoleutdanning på Østlandet.

Prosjektgruppen (rektorene) har bestemt at pilotutdanningen skal skreddersys til byggenæringenes fremtidige behov. En arbeidsgruppe bestående av representanter fra samarbeidsprogrammet Bygg 21, Rørentreprenørene Norge, Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg, NELFO, El & IT Forbundet og Fellesforbundet, har vurdert byggenæringens fremtidige kompetansebehov og oppsummert dette i vedlagte prosjektnotat som bes gjennomgått som forberedelse til seminaret.

Byggenæringens kompetansebehov vil være tema etter lunsj på torsdagen. Vi starter med noen foredrag om dette før vi skal ha gruppearbeid med oppsummering i plenum.

Tema fredag er fagplanenes innhold og oppbygging av det nye studiet. Vi starter opp dagen med at Ole Harald Larmerud presenterer forslaget han har utarbeidet til oppbygging av det nye studiet.  Deretter blir det gruppearbeid og oppsummering. Programmet for seminaret vedlegges.

 Vi ser for oss at seminaret vil være starten på en prosess for utarbeidelse av fagplaner for det nye yrkesbachelor – studiet.  

Vennligst gi meg tilbakemelding om du kommer på seminaret innen fredag 6.mars kl 16.00

                                   Med vennlig hilsen
                                   Sigurd Kokkersvold
Prosjektleder
Vedlegg:
1.     Program for seminaret
2.     Deltagerliste
Prosjektnotat ”Byggenæringens kompetansebehov